De eerste drie dagen

30 augustus 2018 - Budapest, Hongarije

Zoals beloofd zullen we jullie een beetje op de hoogte houden van ons reisavontuur in Budapest. We hebben nog niet zoveel tijd gehad om e.e.a. op te schrijven.

De eerste dag vertrokken we vroeg uit Assendelft. Rond half acht ‘s morgens waren we op Amsterdam CS. Maurice komt eraan met koffie en thee. De trein stond eral, onze coupé was helemaal achterin de trein. We vertrokken om 08:02 uur en zaten eerste klas, heel luxe allemaal, maar dat mag ook wel voor zo’n verre reis. Het weer in Dld was bewolkt, we zijn Oberhausen en Düsseldorf gepasseerd. Op weg naar Frankfurt wordt het prachtig weer, de lucht wordt helder. Prachtige landschappen en vanaf Passau zien we de bergen van Oostenrijk en natuurlijk ook de Donau. We komen met iets vertraging aan in Wenen. Bij een kiosk gauw even iets gegeten. Toen richting het perron naar Budapest. Deze trein is erg gedateerd, met pluche stoelen, we hadden een eerste klas coupé voor onszelf. De stations in Hongarije zijn heel desolaat. De conducteurs snappen niets van onze treintickets. Aangekomen in Budapest, de metro genomen en naar het hotel gelopen. Opvallend veel daklozen, die op straat sliepen.

De tweede dag, dinsdag dus, stonden we op tijd op, het is hier prachtig weer, helder blauwe lucht, 25-30 graden. Na het ontbijt met de metro naar Buda. We zijn daar de berg op gelopen via de grotkerk en de Citadel. Prachtig uitzicht over Pest en ook over Buda natuurlijk. Vanuit de Citadel naar de Matyaskerk gewandeld. Op het hoogste punt van de berg staat het Vrijheidsbeeld van Budapest. Het was een hele klim en ook nog ongeveer 32 graden. Eenmaal de berg af, waren we wat gaan dwalen. Voor de Matyaskerk hadden we al kaartjes gekocht, dus we hoefden niet in de rij te staan. Keizerin Sisi is in deze kerk gekroond. De Matyaskerk is erg mooi, overdadig veel schilderingen op pilaren en aan de wanden. De kerk is vernoemd naar de 15e eeuwse  koning Matyas. Na het bezoek aan de kerk, zijn we via het Vissersbastion over heel veel trappen naar beneden gelopen en via de zgn. Kettingbrug weer naar Pest. Prachtige brug met uitzicht over het Parlementsgebouw en de hoge berg van Buda.    ‘s Avonds hebben we op de iPad de hele voetbalwedstrijd van Ajax kunnen kijken, 0-0 dus door in de CL. Tevreden gaan slapen.

De derde dag o.a. naar het Parlementsgebouw. Met de metro, alleen de metrohalte thv het Parlementsgebouw lag eruit, dat betekende dat we een heel eind moesten lopen en weer terug de brug over, we waren namelijk uitgestapt in Buda. We waren precies op tijd, we moesten er om 10 uur zijn. Na een strenge controle hebben we een rondleiding gehad in het gebouw, prachtig en rijk versierd, het gebouw is rond 1895 klaar gekomen. Heel rijk en ongelooflijk prachtige zalen.hier liggen ook de kroon, het sabel en het schild van de keizer, deze worden met een erewacht streng bewaakt. Het parlement heeft ook nog zitting in dit gebouw. Na de koffie en thee zijn we verder gaan wandelen. Eerst naar het Margrite-eiland gelopen en daar de muzikale waterfontein bewonderd. Mooie fonteinen die op het ritme van de muziek op en neerwaartse watermassa’s laten spuiten. We hebben hier een tijdje zitten genieten Na de lunch zijn we naar het Greshampaleis,nu het duurste hotel van Budapest gelopen. Vandaar uit naar een momunement van de Holocaust en een monument van de Sovjets, onderweg kwamen Ronald Reagen nog tegen. Ook hebben de Stefanusbasiliek bezocht. Ook een mooie grote kerk, niet zo rijkelijk versierd als de Matyaskerk, maar wel erg mooi. We hebben rondom het Parlements gebouw nog een aantal monumenten bekeken, waaronder het Schoenmonument, er indrukwekkend, hier werden de Joden, Roma en tegenstanders van de Nazi’s voor de Donau gezet, ze moesten hun schoenen uitdien en werden zo de Donau in geknald, neergeschoten dus! ‘ s Avonds heerlijk gegeten,een driegangendiner met livemuziek voor maar € 44.