De vierde en de vijfde dag

1 september 2018

Wij zitten nu in de trein naar Wenen als ik onze wetenswaardigheden van de afgelopen twee dagen opschrijf. De vierde dag, donderdag, zijn we eerst naar de Markthal geweest. Overigens hebben we woensdagavond heerlijk gegeten bij Lado een restaurant vlak bij ons hotel met live muziek. In de Markthal is van alles te koop, van souvenirs, snuisterijen en natuurlijk, groente, fruit en vlees. Er zijn ook een paar kleine restaurantjes. Paprika is een speciaal prudukt in Hongarije, je vindt het overal terug. Langs het universiteitsgebouw en een droogbloenenwinkeltje gelopen naar de grote synagoge. Het was daar erg druk, we hadden thuis al kaarten gekocht. Voordat we de synagoge binnengingen zijn we een kerk binnengelopen, waar een aantal monniken het Angelusgebed aan het bidden waren. De synagoge is een van de grootste van Europa. We hadden een Engelstalige gids. Het was erg indrukwekkend en goed onderhouden. In WOII zijn er veel joden op de binnenplaats van de synagoge vermoord,  zij liggen daar dan ook begraven. In verband met een Joods Festival hebben we ook een optreden meegemaakt van een joodse band, Klezmermuziek. Het joodse museum bezocht, al met al zijn we daar wel een uur drie geweest. De wandeling vervolgd met het bezoek aan een ruïne café en een grote binnenplaats met diverse foodtrucks. ‘s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten in een restaurant dat ons door een  kennis was geadviseerd. Daarna langs de Donau gewandeld, prachtig met al die verlichting.

De vijfde dag, vrijdag, zijn we eerst naar het treinstation gegaan om te informeren op welk perron onze trein vertrekt. Daarna met de metro naar de Grotkerk in Buda en daarna naar het gebouw De Walvis in Pest. Prachtig futuristisch gebouw, met allerlei winkeltjes, maar weinig rendabel. Met een oude metro, de eerste van Budapest naar het stadspark gereden. Het was daar lekker rustig. Ook nog op het Heldenplein rond gelopen een immens groot plein met een monument uit 1896, gebouwd tgv de millennium. Tot slot naar het Markusplein vlakbij de Donau, er is daar een Romeinse opgraving, die je kan zien door ruiten in de grond, indrukwekkend. ‘ s Avonds weer heerlijk gegeten in een restaurant bij ons hotel in de buurt. Overigens stond ons hotel midden in de uitgaansbuurt van Budapest, dus was er veel reuring ‘s avonds. Op tijd naar bed.