Donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 april

22 april 2017

Donderdag 20 april, de eerste dag.

Om 13:15 u. zijn we naar het station gelopen en gaan met de trein van 13.52 u. naar Wormerveer. Om 14:15 u. moeten we daar aanwezig zijn. De bus vertrekt op tijd en we zijn rond een uur of drie in IJmuiden. Om 15:30 u. baarden en om 16:00 u. waren we gesetteld in de hut. Het is een mooie Ferrier. Om 18:15 u. gaan we dineren. Met elkaar gegeten en wat kennis gemaakt. Na het eten willen we voetballen gaan kijken. Nergens iets te vinden en de WiFi verbinding was slecht. Via SMS en de app alles bij kunnen houden, met dank aan Nicole en Maurice. Rond half twaalf tevreden naar bed gegaan, want Ajax inmiddels de halve finale bereikt.

Vrijdag 21 april, de tweede dag.

Om 06:30 u. wakker en vroeg ontbeten. Met allerlei mensen nagepraat over Ajax. Ook de kranten opgehaald en gelezen. De bus stond klaar en we reden eerst naar Gragside, een prachtig eiland in Engeland. Het landhuis was van de familie Armstrong en nog in de oude stijl ingericht. Rondom het landhuis liggen prachtige tuinen, waar we gewandeld hebben. Na Gragside rijden we naar Schotland en komen dan terecht in Jedburgh, daar hebben we o.a. de abdij bezocht, het huis van queen Mary of Scotland. In haar huis hangen enkele episodes uit haar leven, o.a. de laatste brief die zij heeft geschreven voor haar onthoofding in The Tower in Londen. Ook haar dodenmasker ligt daar. Daarna gaat de reis naar Pennicuit en Lonehead. De meeste van onze reisgenoten logeren in Pennicut, wij in Lonehead, bij een andere familie als aanvankelijk was opgegeven. Wij logeren bij de familie Montgomery, Alan en Agnes. Agnes komt van origine uit Zambia en is aan het revalideren, na een knieoperatie. Alan is een eenvoudige man, praat veel over voetbal. Ze hadden voor ons eten gemaakt, aardappels, witte kool en kippenpootjes. Na het eten zijn we met Alan gaan wandelen en hebben we bier gekocht in de supermarkt waar Alan werkt, deze 24/7 open!! We slapen in een tweepersoonsbed, maar het matras is zo scheef, dat Ton er steeds bijna uitvalt. Hebben dan ook onrustig geslapen, komt ook doordat rond een uur of één er een paar dronken Schotten over straat liepen te lallen, de pub is dichtbij.

Zaterdag 22 april, de derde dag.

Vandaag o.a. naar Edinburgh. Eerst een sober ontbijt en we kregen geen lunchpakket mee. Hebben het idee dat deze mensen het niet zo breed hebben en laten het dus maar zo. Op tijd vertrokken en naar de meetingpoint gelopen, ongeveer 15 minuten. We reden eerst naar de Kelpies, twee prachtig grote kunstwerken, paardenkoppen. Daar hebben we foto's van gemaakt. Vandaar naar Falkirk Wheel, een roterende sluis, een verbinding tussen twee kanalen The Uniun en the Forth&Clyde. Ze noemen het ook de Millennium Link. We gaan met een boot een draaimechanisme in dat ons 35 meter omhoog brengt naar het aansluitende kanaal. Vanuit de boot zagen we in de verte de Kelpies. Het symbool van de Kelpies is de bescherming van de Canals. Nu op naar Edinburgh. We werden bij the Castle afgezet.vandaartuit hebben we een wandeling gemaakt, eerst naar de St.Gileskerk. Rondom het kasteel gewandeld en in het zonnetje gezeten op de Grassmarket. Ook Bobby gevonden, het trouwe hondje dat, volgens de verhalen 14 jaar het graf van zijn baas heeft bewaakt. Je moet het echt zoeken, net als in Brussel, het Manneke Pis. Rond half zes weer richting ons logeeradres gegaan. ' s Avonds gegeten en op tijd naar bed, rond eer uur of 10, we waren nogal vermoeid van de lange wandeling.

1. Ton en Ada de Kleijn:
    23 april 2017
    We hblijven rondom Edinburgh.