Zondag 23 april, maandag 24 april en dinsdag 25 april

26 april 2017

Zondag 23 april

Om negen uur vertrek vanaf de bushalte. Een prachtige tocht langs de kust naar Crail, een klein vissersdorpje aan de kust. Prachtig uitzicht over de Noordzee. We hebben koffie en thee gedronken in een gezellig cafeetje. Gewandeld in het dorpje, langs de rotsachtige ruige kustlijn. Natuurlijk wat foto's gemaakt. Daarna op weg naar St. Andrews, een universiteitsstad waar o.a. Kate en William hebben gestudeerd. Eerst een bezoek aan het Golfmuseum, dit jaar is het 150 jaar geleden dat vrouwen ook werden toegelaten tot de golfbaan. Na het Golfmuseum zijn we gaan wandelen door de stad. Onderweg een kerk binnengelopen, waar net een concert bezig was met cello en piano, even naar zitten luisteren, was erg mooi. Ook natuurlijk de kathedraal en het kasteel (ruïnes) bezocht. We zijn gaan eten bij een visrestaurant, heerlijke maaltijd, vergeleken dat wat wij hadden in ons gastgezin hebben gegeten, was dit echt top. Vanuit St.Andrews zijn we naar Penticuit gereden voor een dansles in de traditionele Schotse dans. Na de doedelzakspeler hebben ook twee meisjes van een jaar of tien een optreden voor ons verzorgd, was leuk. Natuurlijk moesten we zelf ook dansen en whiskey proeven. Onderweg vandaag zijn we ook over een een grote brug werden, naast die brug ligt de nieuwe brug en een spoorbrug, mooie foto's gemaakt van de drie bruggen. Nafloop van de dansavond gingen we met de stadsbus naar ons gastgezin, de bus kwam niet, hebben een half uur moeten wachten. Eenmaal bij ons gastgezin hebben we de koffer gepakt en zagen op internet dat er was ingebroken in onze straat. Contact gezocht met Helen, de buurvrouw op nummer 1. Het bleke bij de buren op nummer drie te zijn, er was een poging tot inbraak geweest, maar zij hebben een alarm op hun huis, dus de vogels zijn gevlogen.

Maandag 24 april

Vroeg opgestaan en om kwart voor acht gebracht door de zoon van de organisator (Jimmy) naar de bushalte (met een taxi dus!) De rit vandaag ging naar Lanmark een grote katoenfabriek die op de Wereldlijst van Erfgoed staat. Het lijkt een beetje op het verhaal van Veenhuizen. De oprichter, de heer Owen, was heel sociaal, hij schande o.a. de kinderarbeid af en richtte voor de kinderen scholen op. Er was veel te bezichtigen, eerst gingen we door de tijd heen met een soort "droomvlucht". Heel duidelijk en goed werd de historie van Lanmark uitgelegd. Deze excursie was zeker de moeite waard. Onderweg naar New Castle hebben we nog een koffiestop gemaakt bij Gretna Green. Vroeger trouwden hier veel Schotten, met name als zij geen toestemming hadden van wederzijdse ouders. Rond een uur of vier waren we in New Castle. De boot vertrok om zes uur. Na een heerlijk diner hebben we nog wat gedronken in de bar en zijn naar bed gegaan.

Dinsdag 25 april

Om ongeveer half elf kwamen we aan in IJmuiden, met de bus naar Wormerveer en tegen half twaalf weer thuis. Het was een mooie, culturele en leerzame vakantie in Schotland. We hebben ervan genoten.