Krakau, de oude stad

12 augustus 2016 - Kraków, Polen

Goed geslapen. Prima ontbijt, prachtig mooi weer. We hebben vandaag gewandeld in de oude stad, ongeveer 17 km, volgens de app op de iPhone. Het Wawelkasteel, de Wawelkathedraal ( je mocht er binnen niet fotograferen), het grote marktplein, met in het midden de Lakenhal. Prachtig groot plein met het veel geordende terrassen en een soort kunstmarkt. Aan het plein ligt ook de Mariabasiliek. We kregen seniorenkorting, foto's maken in de kerk moest je apart voor betalen. De Mariabasiliek is prachtig mooi van binnen. Wonderlijk hoe deze basiliek gebouwd is met alle pracht en praal.  In de Mariabasiliek is ook het graf van de koningin. Overal in Krakau zie je overigens foto's van JP-II. Op het plein stond ook een folkloristisch koor te zingen, was wel een beetje vals. Op een gegeven moment kwamen we bij het CS van Krakau, daar hebben geïnformeerd hoelaat de trein dinsdag naar het vliegveld rijdt. Aanstaande maandag is het hier zondag (Maria Hemelvaart) . Veel winkels zijn dan dicht. Er is wel een festival op verschillende pleinen. We gaan zondag naar Auschwitz. We wilden vandaag nog naar Rynek Glowny, dat is onder het grote marktplein, maar het was volgeboekt, misschien gaan we dat morgen of maandag doen. Krakau is een schone stad, netjes alles wordt mooi bijgehouden. Vandaag heeft Ton heerlijk gezwommen, klein bad maar wel lekker. Vanavond gaan we weer lekker ergens eten in de Joodse wijk. Het eten is hier overigens spotgoedkoop, gisteren uitgebreid gegeten, voor 95 zl is € 22,--.

1. René Van Leeuwen:
    12 augustus 2016
    Kortom, cultuur snuiven van alle kanten. Leuk hoor!
  2. Nlly de Kok:
    13 augustus 2016
    Hallo aadje en ton, hier dan een berichtje van mij, weet niet hoe dit gaat . Ga straks kijken of het anders gaat deze reactie. In ieder geval alles hier goed. Had gisteren geen zin Meer te schrijven. Heb jullie bericht gelezen. Ja dan hebben jullie al het een en ander gezien. Hoop dat ik dat nog eens kann doen. Maar ja. Vanmiddag Leon en ju geweest, Yvonne kwam ook nog even. Heb alleen koffie gezet. Leon en Yvonne hadden allebei wat meegenomen. Mijn rug weer niet goed. Heb gestoten. Heb Doktor in dusseldorf een email gestuurd en nu afwachten. Bibber vond het een goed Idee. Ga verderkijken of ik nog meer van jullie vind. Liefs Nel.
  3. Julien en Nicole:
    13 augustus 2016
    Nou pa en ma, dat klinkt goed. Lekker eten en de kilootjes er meteen weer aflopen. Ga zo door. Zondag zal wel een bijzondere dag worden. Succes! Groetjes uit de arena (ook voor de familie de Kok en de andere lezers)