De Joodse wijk Kazimierz

13 augustus 2016 - Kraków, Polen

Vroeg wakker, 6 uur, Ton ging het nieuws voorlezen van de iPad. Vandaag hebben we de wandeling door de Joodse wijk gedaan. We zijn de route gestart via de loopbrug en bezoeken een kerk die op de route ligt. Weer een rijk versierde kerk, met een prachtig altaar. Daarna bezoeken we een Joodse boekwinkel, waar we een boekje hebben gekocht over de historie van de Joden in Krakau. Het ghetto ligt in de wijk waar ons hotel is, vanaf de Joodse wijk gezien, aan de overkant van de brug. De Joden werden in de oorlog naar die wijk verplaatst. We hebben de Oude Synagoge bezocht, dat is nu een museum.De Tempel Synagoge, die even verderop ligt, was gesloten ivm sabbat, misschien gaan we daar maandag even kijken. Op het grote centrale plein in Kazimierz, was een markt, waar we een ijsje hebben gegeten. We zijn naar de St.Katherinakerk, een gotische kerk, gelopen. Later hebben we nog een kerk bezocht, waarbij een krypte was. De krypte daar moesten we voor betalen 2 zl p.p. ( weer seniorenkorting). Ook deze kerk is weer rijk versierd. We hebben langs de Wisla gelopen en ergens een lekker sandwich gegeten. De Joodse wijk was erg interessant, we zijn naar het hotel teruggaan en vandaaruit naar de St. Jozefkerk gelopen, die ligt achter ons hotel, daar was net een trouwerij afgelopen en het volgende bruidspaar stond al weer klaar. In meerdere kerken hebben we gezien dat alles was klaar gemaakt voor een trouwerij, waarschijnlijk wordt er juist op zaterdag getrouwd in de kerk. Plein met bronzen stoelen bezocht, dit zijn stille getuigen, symbool van de deportatie van de Joden naar het concentratiekamp, de meubels bleven over en werden op dit plein achtergelaten.

We hebben heerlijk Israëlisch gegeten in Hamsa in de Joodse wijk, zo'n dag als deze kun je alleen maar afsluiten met een Israëlische maaltijd. Weer vega gegeten, dat bevalt ons overigens prima. Morgenochtend gaan we naar de Corpus Christikerk om 09:30 u. 's Middags naar Auswitz.

1. René Van Leeuwen:
    13 augustus 2016
    Mooi om te lezen en de foto's te zien. Heel benieuwd naar jullie ervaring en verhalen van morgen! Ik volg jullie vanaf: rara........... jullie snappen het wel. Truste voor straks!