Auschwitz/Birkenau

14 augustus 2016 - Kraków, Polen

Vanmorgen om 09:30 uur naar de kerk Corpus Christi geweest. Een heilige mis zoals bij ons van de jaren 50/60. De hostie nog op de tong. Wel helemaal in het Pools, door de melodie van de gebeden herkenden wij waar we zaten in de liturgie. Na de kerkdienst terug naar ons hotel. Om precies 13:45 uur was het busje bij ons hotel om ons op te halen voor de trip naar Auschwitz/Birkenau. Een jonge chauffeur Martin ging eerst nog langs andere locaties om mensen op te halen, door de grote drukte in de stad liepen wij wat vertraging op. We hebben verschillende films gezien en boeken gelezen over concentratiekampen, nu zie je het in werkelijkheid! De verhalen van onze ouders en de documentaires bevestigen in Auschwitz/Birkenau wat er werkelijk is gebeurd. Het kan in deze tijd zomaar opnieuw gebeuren, met etnische zuiveringen.....
Het is heel indrukwekkend en schokkend. Een jonge vrouw, van Joodse afkomst, was onze gids. Zij loodste ons door Auschwitz en de barakken. Een duidelijk verhaal in het Engels, we konden het goed volgen. Na een bezoek aan Auschwitz hebben we ook het kamp Birkenau bezocht, ongeveer 5 km verderop. Birkenau is 20 keer groter dan Auschwitz. De foto's spreken voor zich. Het was 's morgens in Krakau prachtig weer. Ada zei vanmorgen: Let op als we in Auschwitz zijn krijgen we donder en bliksem. En ja hoor, eenmaal door de controle in Auschwitz werd het donkerder en donkerder en werd het noodweer. Stortregen en donder en bliksem. We zijn de barakken ingegaan totdat het droog was.

We waren laat in ons hotel, we zijn een pizza gaan eten, ook weer voor een belachelijk lage prijs incl. drankje € 14,00!

1. Ton en Ada de Kleijn:
    14 augustus 2016
    Bizar is ook nog te vertellen dat mensen foto's maken van hun partners bij de verbrandingsoven, in de Death Barrack enz. Wij vinden dat echt respectloos.
  2. René Van Leeuwen:
    14 augustus 2016