De wijk Podgórze

15 augustus 2016 - Kraków, Polen

De bedoeling was om vandaag onder ander Schindlers fabriek te gaan bezoeken en de derde wandeling uit ons boekje te maken. Maar helaas de fabriek was gesloten, omdat het Maria Hemelvaart is, dit is in Polen een nationale feestdag, dus alle musea waren vandaag gesloten. Dus hebben we de wandeling opgepakt en zijn verder door het voormalige ghetto van Krakau gaan lopen. Er staan nog resten van de muur rondom de ghetto. Het voormalige verzorgingshuis waar in 1941 alle bewoners en het personeel en de directie door de Duitsers zij doodgeschoten. Overigens werden tijdens de oorlog de bewoners van de Joodse wijk Kazimierz verplaatst naar deze wijk (Podgórze) en is zo het ghetto gevormd. Langs de apotheek gelopen, de Poolse apotheker wilde in het gevormde ghetto blijven wonen, om de Joden bijstand te verlenen. Toen weer langs het Plein van de Helden (met de bronzen stoelen) gelopen.  Bij Makaroniarnia een lekker soepje gegeten en de toilet bewonderd (zie foto). Onze tocht weer verder gewandeld. In de ochtend hebben we ook nog de grafheuvel van koning Krak bezocht, dat was een hele klim. Dus 's middags weer langs de Wisla gewandeld en een oud gerenomeerd Russisch hotel gezien, helemaal vervallen. Nu is er soort alternatief terras met uitzicht op de Wisla en het kasteel Wawel. We zijn de brug weer overgestoken richting oude stad. Het was gigantisch druk. Het plein bij de Lakenhal was overvol, dus zijn we rustig, nadat we nog een aantal kerken van binnen hebben bekeken, naar ons hotel gewandeld. Onderweg vast een tramkaartje gekocht voor morgen. Morgenochtend gaan we alsnog de fabriek van Schindler bezoeken.

Omdat het vandaag Mariadag was liepen heel veel vrouwen met een boeketje bloemen over straat.

1. Ton en Ada de Kleijn:
    15 augustus 2016
    Foto toilet volgt morgen, staat op de iPhone.
  2. Nicole:
    Ha gelukkig, ben benieuwd naar die foto van de wc....
  3. Nlly de Kok:
    16 augustus 2016
    Dagen vlug voorbij Maar veel gezien en meegemaakt. Ja het was toch heel wat in de oorlog. Toen had jengeen mantelzorg, of pgb Enz. Men was blij als je leefde. Door alle eeuwen heen heeft er oorlog . gewoed. En nu staan we er weer voor. Putin, Erdogan , Sadat en wat denk je van Amerika met Trump. De mensen draaien door. Dick Advokaat ziet ook al Dollars. Geld, Geld en Geld. Erg hoor. Hier ALLES GOED: Morgen naar de efteling, Mooi weer. Allemaal veel groeten ook het beste met Gon. Dikke zoen Nel.