Weer naar huis

16 augustus 2016 - Kraków, Polen

Vandaag gaan we weer naar huis. Eerst vroeg naar Schindlers fabriek. Goed dat we vroeg waren, want we werden mondjesmaat binnengelaten. De hele rondgang door het museum ging over het verloop van WO-II in Polen. De Duitsers vielen in 1939 Polen binnen en de Joden moesten in hetzelfde jaar al een ster dragen. Al gauw werden de Joden in Krakauz overgeplaatst naar het ghetto in Podgórze. In 1944 werden de Joden uit het ghetto gedeporteerd naar het concentratiekamp Plazow. Het kantoor van Oskar Schindler was nog in contact. Het is een museum met heel veel foto's en filmpjes uit de Tweede Wereldoorlog. Weer helemaal indrukwekkend allemaal. Foto's maken in het museum was niet echt mogelijk, allemaal erg donker. Daarna zijn we nog naar de Joodse wijk gelopen om de Tempelsynagoge te bezoeken. Onderweg daarnaartoe hebben een ijsje gegeten bij de beste ijssalon van Krakau, gisteren stond er een rij van minimaal een half uur wachten. Er stond nu geen rij en het was heerlijk puur ijs met heel veel noten. Terug naar het hotel, rustig naar het vliegveld gegaan en na een goede vlucht , waren we om ongeveer 20:30 uur weer thuis, juist op tijd om Epke te zien (helaas gevallen). Het was een mooie vakantie, wij gaan ons nu weer omhaken voor onze volgende reis in september naar Praag.