Praag

17 september 2016 - Praag, Tsjechië

Vanmorgen vroeg vertrokken, 05:17 de trein,want het vliegtuig naar Praag vertrok om 08:00 uur. Om 09:30 uur waren we geland in een regenachtig Praag. Na onze koffer te hebben opgehaald, geld gepind en kaartjes voor het openbaar vervoer gekocht, vier dagen, zijn we met de bus en de metro naar het Marriothotel gegaan, ligt in een buitenwijk van Praag, ongeveer drie kwartier met bus en metro van het vliegveld. We waren rond een uur of elf bij het hotel. Ingecheckt en vervolgens met de metro naar de oude stad, onze kamer is pas om drie uur beschikbaar. Vandaag onze eerste wandeling gemaakt. Prachtig cultureel centrum, Obcni Dum. Je kon kaarten kopen voor een klassiek concert, later werden we bijna bij elke kerk uitgenodigd voor een klassiek concert. Naast het cultureel centrum ligt de kruittoren. In 1475 was de toren de entree tot de stad. Vandaar gelopen naar het stadhuis, met de astronomische klok. Elk uur staat er een massa toeristen te kijken om het tafereel van de 12 apostelen te zien, natuurlijk hebben we er ook naar gekeken. We zijn langs het eerste kubistische huis gelopen, was in 1912 een warenhuis, nu een restaurant. Op het plein was ook de Nicolaaskerk, die was gesloten ivm een doopplechtigheid. Ook de Maria Tynkerk op hetzelfde plein was gesloten, ging pas om drie uur weer open. Richting de Karelsbrug kwamen de Bethelemkapel tegen, die was wel open. Aan deze kant van de brug was het jezuïetencomplex Clementium, vandaar zagen we de Moldau en de Karelsbrug. De eerste brug over de Moldau, via die brug zijn we naar de andere kant gelopen. Morgen gaan we naar de Burcht, vanuit ons hotel gezien is de Burcht aan de andere kant van de brug.