Praag, de tweede dag.

18 september 2016 - Praag, Tsjechië

Gisteren hebben we 10 km gelopen. Het is mooi weer, werd later bewolkt en we hebben 1 regenbuitje gehad. Met de metro naar halte Malostranska, via de Koninklijke tuinen naar de Burcht gewandeld, voor het complex heb je een entreebewijs nodig om de nodige monumenten in het complex te bezoeken. Eerst hebben we het koninklijk paleis bezocht en vervolgens de St.George basiliek, een eenvoudige Romaanse kerk. Daarna zijn we naar het gouden straatje gelopen. Piepkleine 17e eeuwse huisjes, waar het personeel van het kasteel woonde. Er zouden ook goudsmeden hebben gewoond, vandaar de naam. Op nr. 22 heeft later Frans Kafka, geleefd en gewerkt. In de boven gelegen ruimtes was een museum met allerlei attributen uit de Middeleeuwen, zoals  harnassen, messen, zwaarden etc. Vlakbij was de Daliborkatoren, een gevangenis waar als eerste gevangene ridder Dalibor heeft vastgezeten. Na de gouden straat zijn we, in het paleis, naar een tentoonstelling geweest over de historie van de Burcht. Het was heel interssant, maar helaas was er weinig verlichting en daardoor erg donker. Natuurlijk zijn we ook naar de St. VItuskathedraal geweest, de grootste en belangrijkste kerk van Praag. De bouw begon in 1344 en is voltooid in 1929. Een immens grote en rijk versierde kathedraal. Hoe verder je de kerk inkwam hoe mooier het werd. Na het bezoek aan de kathedraal zijn we via de metro weer richting oude stad gegaan. Daar hebben we de St. Nicolaaskerk bezocht, viel een beetje tegen, een nogal kitscherige kroonluchter. We zijn naar het Wenceslausplein gewandeld. Hier heeft Jan Palach zich in 1969 in de brand gestoken uit protest tegen de Russische inmenging, na de Praagse lente in 1968. Op dit plein is een gedenkteken van Jan Palach en Jan Zajic, die zichzelf 1 maand later in de brand heeft gestoken.

In totaal hebben we 13 km gelopen.

1. Nelly.deKok:
    19 september 2016
    Lieve mensen, in die paar dagen zien jullie al weer veel. Was dat een schrijver die Kafka? Ja dat weet ik ook nog dat die man zich toen in brand gestoken heeft. Ja dat was toen de praagse lente. Toch intressant als je het ziet dan kan je het ook weer herinneren.In die oostbloklanden is toch veel Historie te zien en dat kan men zich dan allemaal weer herinneren. Het weer is hier heerlijk, niet Meer zo heet. Prima om te werken. Dan komen jullie morgen alweer naar huis. Dan is er weer genoeg te regelen en te doen. Had een beetje zitten denken. 3 okt. heb ik de winkel dicht. Yvonne is weg. Zouden we dan kunnen kijken om met zn 3en naar marianne brockhoff te gaan. Even in het achterhoofd houden, Alleen als het lukt. Maar je kinderen gaan voor. Weet niet of Jul jullie dan nodig heeft of anderen. Denk er Maar eens over. De winter Staat voor de deur. Dan zeggen we Maar tot morgen of woensdag of donderdag. Nog fijne dagen en kom gezond weer thuis. Liefs Nel