Marrakech

9 september 2013 - Marrakesh, Marokko

Vanochtend hebben we in Marrakech o.a. Het Bahiapaleis en de graven van de Saadische koningen en hun gevolg bezocht. Her Bahiapaleis is een schitterend mooi bewaard gebleven paleis, met verschillende kamers voor de sultan, zijn harem en de slaven. Bahia was zijn favoriete vrouw, die heeft dan ook een van de mooiste kamers. Veel mozaïek, zowel aan de muren, op het plafond als op de vloer. Het was allemaal erg mooi. Ook de graven van de Saïden waren heel mooi, met name ook de mozaïeken op de graven. Hoe hoger het graf hoe belangrijker de persoon. Er liggen daar vier koningen en hun koninginnen begraven. De moslims liggen met hun gezicht naar Mekka, de ongelovigen liggen overdwars. In totaal zijn er ongeveer 100 graven, van familieleden en belangrijke vrienden van de koning. Vanmiddag waren we vrij, we zijn naar de zgn. 'dure' winkels gelopen. Marokko is qua prijsstelling niet altijd goedkoop. In de supermarkt kost een zak chips net zo duur als in Nederland. Bij de café's onderweg kost een doos Pringels  € 3,50.
Een kop koffie of thee kost € 1,00 en een pilsje in de regel € 2,50, flesje wijn € 12,00.
Rond 19:00 uur zijn we nog naar het belangrijkste plein van Marrakech gegaan, het Djemaa-el-Fnaplein, je kijkt je ogen uit, van slangenbezweerders tot trommelaars, je komt echt ogen tekort. 's Middags hebben we daar ook al gekeken, maar in de avonduren is het daar verschrikkelijk druk. Daarna naar  het Marokkaanse spektakel Chez Ali. Paarden, vliegend tapijt, danseressen en natuurlijk ook de onvermijdelijke buikdanseres. We hebben heerlijk gegeten en genoten van al het moois, was wel erg toeristisch, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Voor foto's en film was het helaas te donker.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. René Van Leeuwen:
    10 september 2013
    Ali B. nog gezien? Nee niet de rapper :-)
  2. Nel:
    10 september 2013
    Wat hebben jullie veel gezien zeg. Goed dat je alles gefotografeerd heb want het is te veel om te onthouden. Moeten we Maar een dagje nehmen om alles te bekijken. Hier is alles prima. Het weer is koud geworden. Echt herfstweer. Maar dat hoort erbij. Lieve mensen , hele fijne dagen en we horen van malkander. Lieve groetjes Nel.