Praag,vierde dag

20 september 2016 - Praag, Tsjechië

De laatste dag alweer, ik schrijf dit op het blog als we alweer bijna één week thuis zijn, maar het vakantieverhaal van Praag moet natuurlijk wel compleet.                            Vandaag gaan we het Stenbergmuseum bezoeken met een aantal Hollandse meesters, zoals Rembrandt, Jan Steen en Frans Hals. Vooraf aan het museumbezoek hebben we de St.Jankerk bezocht, dit is de kerk van de militairen. Het museum ligt een beetje verborgen. We waren de enige bezoekers, er liepen steeds bewakers met ons mee (we mochten niet fotograferen, toch stiekem gedaan met de iPhone). De enige Rembrandt in het museum was een prachtig zelfportret, het was helemaal gerestaureerd, alleen de lijst was heel erg lelijk, kitscherig goud.

We hebben de wisseling van de wacht gezien bij de Burcht, altijd leuk om zo'n traditie te zien. Na het museumbezoek zijn we naar de Maria Lerotokerk geweest. een klooster met in in het midden een kapel met de Zwarte Madonna, heel erg mooi. Op de bovengangen van het klooster was een tentoonstelling van de schatten van de kerk (o.a. monstransen, geleken e.d. schitterend, het zgn. rijke roomse leven. We zijn weer rustig naar beneden gewandeld, hebben ergens gegeten en zijn toen weer met de metro naar ons hotel gegaan om de bagage op te halen, want om 18:30 uur ging het vliegtuig weer richting Amsterdam. De OV-kaarten waren overigens ideaal, één keer afstempelen per dag en je kom de hele dag in de bus en de metro. geen gedoe van in-en uitchecken, dat was in Nederland wel weer even wennen. We waren 's avonds rond een uur of negen weer thuis. Vandaag hebben we ongeveer 10 km. gelopen. Het was een heel geslaagde steentrip.