Sancerre, grappes nouvelles Chevaliers du Cep

29 juli 2013 - Saint-Satur, Frankrijk

Zondag was het zover, het grote feest in Verdigny. 's Morgens om half elf verzamelen bij het gemeentehuis. In processie met 13 verschillende confréries uit Frankrijk en Nederland naar de kerk toe. Normaal is deze kerkdienst in de openlucht, maar dit jaar, ivm de weersvoorspellingen, was de dienst ook echt in de kerk. Ton moest, samen met andere leden van de diverse confréries op het altaar gaan zitten (er waren 13 verschillende confréries, waaronder twee uit Nederland. (Het Putje uit Markelo en 't Paaltje uit Amsterdam). Na de kerkdienst werd de vroege wijn geschonken. De witte wijn is van prima kwaliteit!. Na de proeverij zijn we naar het gemeenschapshuis gelopen voor de uitgebreide lunch (diner) en ook hier vloeide de Sancerre wijn rijkelijk, witte en rode wijn en rosé. Het was een voortreffelijke maaltijd. Als tafelgenoten hadden wij twee echtparen, die zaterdag op de camping waren gekomen en naast onze caravan in twee andere caravans stonden, toeval, wel leuk.

Rond een uur of vijf zijn we naar het feestterrein gelopen, waar de artiesten net bezig waren met een soundcheck. De artiesten zijn bijna elk jaar hetzelfde, maar dat heeft ook zo zijn charmes. Zoals al eerder gezegd kwam toen het hoogtepunt van het dorpsfeest, namelijk de geitenrace. Ongeveer 10 kinderen liepen met een geit twee rondjes op het terrein, sommige geiten wilden niet echt dus bleven staan, tot verdriet van de kinderen. Helaas hebben wij de uitslag niet goed voorspeld, dus geen prijs. Wel een prijs gewonnen met het rad van avontuur, een "mooie" paraplu en een magnum fles rode wijn (René). De dansavond ging tot in de kleine uurtjes door, maar wij zijn rond half tien vertrokken, omdat er een hevige bui aanzat te komen. Toen wij dan ook net bij onze caravan terugkwamen, barstte er een geweldige bui los, we waren  precies op tijd weer thuis.

Vandaag zijn we wijn gaan inkopen, heerlijk witte en rode wijn  en rosé uit Sancerre en natuurlijk ook een paar flessen Pouilly Fume. Nu zitten we op ons terras, wat uit te buiken en straks gaan we jeu de boullen en daarna ergens lekker eten in Sancerrre.