Volubilis en Meknès

3 september 2013 - Volubilis, Marokko

Vandaag gaan we weer verder richting Fez. Onderweg zijn we naar Volubilis gegaan een Romeinse nederzetting met prachtige mozaïeken. We zagen o.a. de triomfboog, de basilica, verschillende impluviums en ook het irigratiesysteem uit die tijd, het is telkens weer bijzonder om te zien hoe mensen meer dan 2000 jaar geleden leefden en ook hoe zij hun steden hebben gebouwd. Er waren ook enkele archeologen bezig met onderzoek.

Daarna zijn we naar Meknès gereden, waar we hebben gegeten in de Medina en natuurlijk ook hebben rondgelopen in de Medina. We hebben een bezoek gebracht aan de Bâb Mansour (Bâb=poort en Mansour is de naam van de architect, dus het is de poort van Mansour), een van de mooist gedecoreerde poorten in Marokko. Het is een schitterend voorbeeld van 18e eeuwse architectuur. De marmeren zuilen komen uit Volubilis.
Ook hebben we het mausoleum en de moskee van sultan Moulay Ismail (1654-1727) bezocht. Deze sultan had 500 vrouwen en 800 kinderen !! De graanschuur en de paardenstallen waren ook indrukwekkend groot. De graanschuur heeft onder de vloer een systeem waar water doorheen stroomt, zodat het graan koel blijft. Dit systeem werd via een watermolen aangestuurd door paarden. Het dak van de graanschuren was nog intact, omdat het een gebogen dak was, het platte dak van de paardenstallen was vernietigd door een aardbeving. Nadat we Meknès hadden bezocht zijn we doorgereden naar Fes, waar we twee nachten zullen verblijven. We hebben weer voortreffelijk gegeten en na afloop van het diner zijn we naar de bar gegaan waar een Marokkaanse zanger ons heeft bezig gehouden met "mooie" Marokkaanse muziek.

Het eten is hier in Marokko erg goed, zowel het ontbijt, de lunches als het diner. Ook hebben we een geweldige gids, die ons in het Nederlands perfect uitleg geeft over alles wat we zien en ook wat we willen weten over Marokko. Ook het reizen met de bus valt ons tot nu erg mee. Vandaag was de 100e verjaardag van Pa van Leeuwen, we hebben er een drankje op gedronken.

1. Nicole:
    3 september 2013
    Leuke verhalen! En ook fijn dat we nog even hadden afgesproken van tevoren, het is voor mij allemaal erg herkenbaar. Mooi hè ;-)
  2. Nel:
    3 september 2013
    hallo jullie tweetjs, hier middagtijd en even kijken waar jullie zitten. Eigenlijk is er iun Marokko een heel intressante Kultur. Als je denkt hoe oud die gebouwen allemaal zijn. En hoe dat allemaal gemaakt is. Niet even een betonauto en störten. Het is een Kunst. Een hele fijne dag. Liefs nel.
  3. René Van Leeuwen:
    4 september 2013
    Mooie reisverhalen! We genieten op afstand mee :-)