Casablanca en Rabat

1 september 2013 - Rabat, Marokko

Vandaag hebben we de Hassan II Moskee bezocht, qua grootte de derde moskee van de wereld. De moskee in Mekka is de grootste, dan de moskee in Medina, daarna dus deze moskee in Casablanca. Gigantisch prestigeproject van de vorige koning van Marokko. De minaret is de hoogste van de wereld (200 meter).  In de moskee kunnen 20.000 mannen en 5.000 vrouwen tegelijkertijd bidden en op het plein ervoor 80.000. Gigantisch groot dus, is nog nooit vol geweest. Het was nogal donker in de Moskee, dus de foto's zijn niet helemaal gelukt. Na het bezoek aan de moskee zijn we naar de kust gereden en hebben even over de boulevard geslenterd. Casablanca is de grootste havenstad van Marokko, zijn we langs gereden, toen gingen we naar Rabat, ongeveer twee uur rijden. Onderweg uitgestapt voor de lunch.

In Rabat hebben we het werkpaleis van de koning bezocht en het Mausoleum van koning Mohammed V ook de vader (Hassan II) ligt daar begraven. Indrukwekkende gebouwen.
Ook zijn we in de oude stad geweest met heel leuke doorkijkjes. Om 19:00 uur nog even geskyped met Den Haag, leuk om Emma en Aron even te horen en te zien, helaas was de verbinding niet zo best, dus moesten we afhaken, we gaan het deze week nog eens proberen.