Marrakech/Casablanca

31 augustus 2013 - Casablanca, Marokko

Vandaag om 08:30 uur vertrokken, eerst naar de Jardin Majorelle in Marrakech. Prachtige tuin aangelegd door de Franse kunstschilder Jacques Majorelle. De Majorelle Garden is een van de meest mysterieuze tuinen van de wereld. Veel cactussen en bougainvillia, bamboe en ook een gedenkteken van Yves Saint Laurent, omdat hij de tuin uiteindelijk heeft gerestaureerd en nieuw leven heeft ingeblazen. Was een mooie belevenis. Daarna zijn we naar de Palmeraie gereden een 8 km breed palmbos dat het karakter van de stad als oase aan de voet van de Hoge Atlas versterkte! Veel resorts en ook een golfterrein. We hebben hier een kopje koffie gedronken. Daarna zijn we naar de stad gereden. De Medina (de oude binnenstad) is ommuurd met een muur van  100 km. We zijn langs de Moskee van Marrakech gelopen. We mochten er niet in, er zijn in Marokko maar twee moskeeën waar ook niet islamieten mogen komen, dat is o.a. de moskee in Casablanca, een van de grootste moskeeën ter wereld, dit is niet vanuit geloofsovertuiging maar nog een overblijfsel van de Franse tijd, omdat Franse soldaten de beest uithingen in de moskee, heeft de toenmalige Franse commandant van de strijdkrachten dit verbod uitgevaardigd. Overigens zijn de minaretten van de moskeeën in Marokko allemaal vierkant en niet rond, zoals in Turkije. We zijn een stuk door de Medina gelopen en hebben vervolgens daar gegeten, daarna gereden naar Casablanca (240 km), was dus een lange, saaie rit. Tot nog toe valt ons het verkeer en ook de armoede in Marokko erg mee. Rond vijf uur waren we in ons hotel, een prachtig hotel.