Oli Illam

22 september 2012 - Tiruchirappalli, India

We gaan weer verder met onze verhalen uit Oli Illam en Nesankarangal. Op vrijdag 2109 hebben we twee scholen bezocht onder een temperatuur van 38 graden! We drinken dan ook liters water. De eerste school was de Fatimaschool, ongeveer 20 km vanaf de twee huzen, "onze" kinderen zitten hier niet op school. Father Jesu heeft binnen 1 jaar deze school gerenoveerd vanuit giften uit Oostenrijk en Nederland (de waterpomp hebben wij betaald). Er zitten 200 kinderen op deze school. Het ziet er prachtig uit, goed verzorgd. De school wordt op dezelfde manier geleid als Oli Illam en Nesankarangal, duidelijk, gedisciplineerd en vooral ook schoon en dat is in India heel belangrijk want het is hier erg vuil allemaal.

De tweede school staat in Muthukulam, de jongens van Oli Illam gaan hier naar school. In totaal zitten er 600 kinderen op deze school. Hij bestaat uit drie gebouwen, een gebouw is betrekkelijk nieuw, de andere twee zijn oud. In een ruimte zijn drie tot vier klassen, is haast niet te overzien. De school beschikt niet over toiletten, de kinderen doen overdag hun behoefte aan de kant van de weg, is schrijnend. Ton en Ada proberen komend jaar in de vastentijd bij hun kerk een actie te starten voor toiletten en leslokalen. Veel foto's van kinderen gemaakt. Hier is dus alles vuil en rommelig. Her en der lagen er zieke kinderen op de grond te slapen.In de school zijn geen banken, de kinderen volgen onderwijs op de grond. Ook dit is India.

Tussen het bezoek van de scholen in hebben we in Nesakarangal geluncht.

Wij zijn met de jongens van Oli Illam uit school naar huis gelopen, 5 minuten. Vonden de jongens en wij erg leuk. Wel heel gevaarlijk langs de snelweg, met bijna 50 jongens van 10-15 jaar. Hierna zijn we naar een dorpje gegaan waar we de vrouwen van het zgn. koeienproject hebben gezien en gesproken. Met behulp van father Jesu en een sociaal werkster hebben we een leuk gesprek gehad. Was allemaal enerverend. We werden overal hartelijk ontvangen met de nodige Indiase rituelen, o.a. jasmijnkransen.

Daarna weer gegeten in Nesakarangal en met father Jesu nagepraat over de projecten. Morgen (vandaag dus) gaan we naar een culturele dansavond,verzorgd dor de kinderen van Nesakarangal en Oli Illam.

Het is nu zaterdag 2209, vanmorgen hebben we twee tempels bezocht, waaronder de grootste Hindutempel van India. Gigantisch. Ook hebben we een temppel bezocht die bovenop een berg staat, meerd an 400 traptreden, vermoeiend maar zeker de moeite waard.

Morgen2309  vertrekken we uit Trichy en gaan we naar Podicherry, ik weet niet of we daar de beschikking hebben over internet, zoniet dan zal ik Nederland het blog verder schrijven de in ieder geval de foto's van de laatste paar dagen gaan plaatsen.

1. Pim:
    22 september 2012
    Fijn om te lezen dat alles zo goed verloopt. Toch echt een indrukwekkende reis hoor die jullie aan het maken zijn. Dan is het hier een stuk minder spannend. Nog veel plezier de laatste dagen en kom maar heel terug. Groet van Pim
  2. Nel:
    22 september 2012
    lieve mensen ik reageer nog even. overweligend wat jullie allemaal zien en meemaken. wat leven wij dan in een hele grote welstand en dat weten heel veel mensen niet. ik denk het vaak als ik om me heen kijk. laat ons dan toch heel tevreden zijn.vandaag mooi weer, koude wind en vannacht wordt het 4 graden. overdag 18 graden en dat is mooi. hele fijne dagen en het gaat al tegen het einde lopen. laat nog van me horen. liefs nel.